Observatorio de Investigación y Desarrollo Tecnológico


  • POLO DEL CONOCIMIENTO//(VOL. 5, NUM. 2)

    Volumen: 5, Numero: 2, Páginas: 605-622 pp.

    APROXIMACION TEORICA DESDE LA PERSPECTIVA CONSTRUCTIVISTA Y EL APRENDIZAJE SIGNIFICATIVO A LA ENSEÑANZA DE LA GEOGRAFIA

    Abstract

    The present investigation reflects the results of this investigation intended to the improvement of the teaching and learning process of Geography pursuing the objective of laying the foundation of the theoretic and epistemological vision focused on constructivism and significant learning, propitiating the teaching process in the Social Sciences careers of the National University of Chimborazo, Riobamba, Ecuador. Scientific empirical methods and instruments were adopted, aimed to the qualitative research field, where interviews; scientific observation method; documentary revision of sources as well as the analysis and the synthesis method, induction and deduction method, historic ? logician method, allowed getting as a result, the epistemological approximation of the Geography as science and the repercussion in the practice communities In a similar way, theoretical grounds of constructivism and significant learning have been exposed.


    Keywords


    Teaching of geography, communities of practice, constructivism, significant learning; heutagogy


    Resumen

    El presente artículo refleja los resultados de la investigación orientada al mejoramiento del proceso de enseñanza y aprendizaje de la Geografía. El objetivo resulta fundamentar enfoques desde la visión teórica y epistemológica sobre el constructivismo y el aprendizaje significativo, capaces de favorecer al proceso de enseñanza en la Carrera de Ciencias Sociales de la Universidad Nacional de Chimborazo, Riobamba, Ecuador. Los métodos científicos e instrumentos de corte empírico empleados apuntaron hacia la investigación cualitativa, donde la entrevista, la observación científica, la revisión de fuentes documentales; así como el análisis y la síntesis, la inducción y deducción y lo histórico?lógico, permitieron obtener como resultado una aproximación epistemológica de la Geografía como ciencia y la repercusión en las comunidades de práctica. De igual manera, han sido expuestos los fundamentos teóricos del constructivismo y del aprendizaje significativo.


    Palabras Clave


    Enseñanza de la geografía, comunidades de práctica, constructivismo, aprendizaje significativo, heutagogía





    Acceder