Regresar a Artículos Indexados
  • CIENCIA DIGITAL//(VOL. 3, NUM. 1.1 CREATIVIDAD, DISEÑO E INNOVACION)

    Volumen: 3, Numero: 11, Páginas: 103-117 pp.

    LA COMPRENSION LECTORA DEL IDIOMA INGLES MEDIANTE ACTIVIDADES LUDICAS

    Abstract

    The objective of the present research work was to make a diagnosis of the reading comprehension of English language by means of applying playful activities such as stories, games, and vocabulary on students of second English Level of Agroindustry Engineering at the Animal Science Faculty of the Escuela Superior Polytechnical de Chimborazo during the academic period September 2019 - February 2020. Since it is known that students experience a lack of concentration, the research had an educational, descriptive, bibliographic, qualitative, quantitative and temporal approach. To achieve the objective, an observation form was prepared, which was reviewed and approved by a group of four academic peers who are specialized in English. The form used a range of options according to a Likert scale, which allowed to measure qualitative aspects to later quantify them. The sample was intentional, composed of 30 students, men and women, who have similar knowledge of the English language. The information obtained was tabulated and represented in statistical tables and graphs to later be analyzed and interpreted, allowing to determine that the application of playful activities are strategies that motivate the reading comprehension of the English language. It is recommended to integrate recreational activities as a strategy in the curriculum to influence reading comprehension of English.


    Keywords


    Reading comprehension, Playful activities, story, game, vocabulary, English


    Resumen

    El objetivo de la presente investigación, fue realizar un diagnóstico de la comprensión lectora del idioma inglés mediante la aplicación de actividades lúdicas tales como: cuentos, juegos y vocabulario, en estudiantes del segundo nivel de Inglés de la Carrera de Agroindustria de la Facultad de Ciencias Pecuarias de la Escuela Superior Politécnica de Chimborazo durante el periodo académico septiembre 2019 ? febrero 2020. Ya que se conoce que los estudiantes experimentan falta de concentración. La investigación tuvo un enfoque educativo, de tipo descriptiva, bibliográfica de campo, cuali cuantitativa y temporal. Para alcanzar la meta se elaboró una ficha de observación, la misma que fue revisada y aprobado por un grupo de cuatro pares académicos especialistas del área de inglés. La misma que utilizó un rango de opciones según una escala de Likert, que permitió medir aspectos cualitativos para posteriormente cuantificarlos. La muestra fue intencional, compuesta por 30 estudiantes entre hombres y mujeres, que tienen similares conocimientos del idioma inglés. La información obtenida fue tabulada y representada en tablas y gráficos estadísticos para posteriormente analizarla e interpretarla, permitiendo determinar que la aplicación de las actividades lúdicas son estrategias que motivan la comprensión lectora del idioma inglés. Se recomienda integrar las actividades lúdicas como estrategia en el plan de estudios para incidir en la comprensión lectora de inglés.


    Palabras Clave


    Comprensión lectora, Actividades lúdicas, cuento, juego, vocabulario, inglés





    Acceder