BOLETIN REDIPE//(VOL. 9, NUM. 1)
Volumen: 9, Numero: 1, Páginas: 155-163 pp.
This investigation aimed to find out the way a group of Indigenous students perceives the occidental educational system of the English class. This Emic micro-ethnography was conducted with a sample of 30 participants, who are students of distinct English levels of a Public University located in the highlands of Ecuador. This sample was divided into two groups. Phenomenological interviews were carried out with the first group, in turn, its data were compared with that of the Questionnaire of the second group. The obtained results disclose that the lack of a real cognitive justice in the English class leads Indigenous students to feel as folklore producers, and not as Ecuadorian citizens who can teach different realities that contribute to the construction of an inclusive society. In general, this target group kindly demands in English classes not only a development of their national identity but also of their ethnic one.
Esta investigación tuvo como objetivo descubrir la forma en que un grupo de estudiantes indígenas percibe el sistema educativo occidental de la clase de inglés. Esta micro etnografía de corte Emic se realizó con una muestra de 30 participantes, que son estudiantes de distintos niveles de inglés de una universidad pública ubicada en la Sierra de Ecuador. Esta muestra se dividió en dos grupos. Se realizaron entrevistas fenomenológicas con el primer grupo, a su vez, sus datos se compararon con los del Cuestionario del segundo grupo. Los resultados obtenidos revelan que la falta de una verdadera justicia cognitiva en la clase de inglés hace que los estudiantes indígenas se sientan como productores de folklore y no como ciudadanos ecuatorianos que pueden enseñar diferentes realidades que contribuyen a la construcción de una sociedad inclusiva. En general, este grupo objetivo amablemente exige en las clases de inglés no solo el desarrollo de su identidad nacional sino también de su identidad étnica.