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  • INTEGRATION OF EDUCATION//(T. 23, NUM. 3)

    Volumen: 23, Numero: 3, Páginas: 350-365 pp.

    A PERFORMANCE-CENTRED COMPETENCY-BASED APPROACH TO QUALITY UNIVERSITY TEACHING

    Abstract

    Introduction. In order to encourage more flexible working environments and establish generators of sustainable development for participating countries through an educated society, various international organisations that intervene in the quality dimension within the framework of a systemic approach to Higher Education, including the World Bank, have made multiple efforts to establish various recognitions, certifications and credits pertaining to competency-based education. Materials and Methods. The research, featuring a study of theoretical-interpretative design, was based around the qualitative paradigm. Information was obtained by means of semi-structured interviews with 14 lecturers from different universities in the city of Quito in Ecuador. The data obtained were triangulated with a review of the literature carried out by the researchers. Results. The informants considered cognitive competencies to be the most relevant within the context of teacher formation. Research, planning and organisation skills were not established in importance due to university professionalisation. Additionally, the need to establish curricular changes in the Ecuadorian university pedagogy was confirmed. Discussion and Conclusion. After contrasting the opinions of university professors and formation theories, a theoretical reflection is presented in which the importance of unifying professional formation and investigative competencies is emphasised. This unification allows the quality of higher education centred around the teacher as the main actor to be increased.


    Keywords


    research, educational quality, higher education, learning, teacher formation, competencyperformance


    Resumen

    Introducción. Con el fin de fomentar entornos de trabajo más flexibles y establecer generadores de empleo sostenibledesarrollo para los países participantes a través de una sociedad educada, varias organizaciones internacionales queintervenir en la dimensión de calidad en el marco de un enfoque sistémico de la Educación Superior, incluyendoel Banco Mundial, han realizado múltiples esfuerzos para establecer diversos reconocimientos, certificaciones y créditos relacionadosa la educación basada en competencias.Materiales y métodos. La investigación, caracterizada por un estudio de diseño teórico-interpretativo, se basóen torno al paradigma cualitativo. La información se obtuvo mediante entrevistas semiestructuradas a14 profesores de diferentes universidades de la ciudad de Quito en Ecuador. Los datos obtenidos se triangularoncon una revisión de la literatura realizada por los investigadores.Resultados. Los informantes consideraron que las competencias cognitivas son las más relevantes dentro del contexto deformación docente. Las habilidades de investigación, planificación y organización no se establecieron en importancia debido aprofesionalización universitaria. Adicionalmente, la necesidad de establecer cambios curriculares en el ecuatorianose confirmó la pedagogía universitaria.Discusión y conclusión. Tras contrastar las opiniones de profesores universitarios y las teorías de la formación,se presenta una reflexión teórica en la que se enfatiza la importancia de unificar la formación profesional y las competencias investigativas. Esta unificación permite que la calidad de la educación superior se centre enel docente como actor principal a incrementar. Más sobre el texto fuenteSe requiere el texto fuente para obtener información adicional sobre la traducción


    Palabras Clave


    investigación, calidad educativa, educación superior, aprendizaje, formación docente, desempeño competencial





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