MKTDESCUBRE//(VOL.1, NUM. 3)
Volumen: 1, Numero: 3, Páginas: 283-295 pp.
SUMAK TARPUY, is an association of indigenous producers from Chimborazo, established whit the propose of production and market organic products, mainly quinoa. The company has the need to introduce and place a brand that identifies its product and allows it to take off in the market. This study is divided into three stages to acquire valuable information from the creation of the brand. For this, a documentary investigation was carried out about the product to know its strengths and weaknesses, and determine the concept. Subsequently, a field investigation was carried out, an interview to the director and the partners was applied, to obtain the client?s brief. Afterwards, a market study was carried out market in order to determinate the preferences of the consumer with respect to the product. A second field investigation was carried out, in which different supermarkets in the city of Riobamba were visited to observe and analyze the positive and negative characteristics of the brands competition. Finally, the brand design was guided in the verbal form represented by the name and the visual form represented by the logo, each element was determined based on the values achieved in the previous stages.
SUMAK TARPUY, es una empresa conformada por indígenas chimboracenses, cuyo fin es producir y comercializar productos orgánicos, principalmente la quinua. La empresa tuvo la necesidad de introducir y posicionar una marca que identifique su producto y le permita despegar en el mercado. Por lo que el presente estudio se propuso obtener información valiosa para la creación de la marca. Para ello se dividió el estudió en tres etapas; la primera, definir el concepto de la marca a través de una investigación documental del producto, adicional se realizó el brief del cliente a través de una entrevista al director y socios de la empresa. Posteriormente se realizó un estudio de mercado para determinar las preferenciasdel consumidor con respecto al producto, este, incluyó también un análisis de la competencia, a través de una investigación de campo, en los supermercados de la ciudad de Riobamba para observar y analizar las fortalezas y debilidades de las marcas de la competencia. Finalmente, se procedió a la construcción de la marca para lo cual se determinó la forma verbal representada por el nombre y la forma visual representada por el logotipo, cada elemento fue determinado en base a los valores conseguidos en las etapas anteriores.