CHAKIÑAN//(NUM. 9)
Volumen: 1, Numero: 9, Páginas: 120-133 pp.
The purpose of this research is to disseminate results obtained in a study on learning achievements of intercultural practice in the major called Pedagogy of History and Social Sciences, Faculty of Humanities and Technologies Education at the National University of Chimborazo (UNACH) through a descriptive bibliographic research and a synthetic methodology accompanied by observation and interviews directed by authorities, teachers and students about intercultural practice, in topics like segregation, equality and accessibility to higher education. The results explain how a true educational, cultural, social inclusion could be promoted and, above all, ensure a peaceful and supportive coexistence that brings us closer as people to cultural diversity respecting the geographical space, in spite of their beliefs, life style, ways of thinking, clothing and language so that those involved seek strategies to promote active and cooperative methodologies inside the classroom such as case studies, where students can express themselves and communicate from their own cultural identity.
La presente investigación tiene el propósito de difundir resultados obtenidos en un estudio sobre logros de aprendizaje de la práctica intercultural en la carrera de Pedagogía de la Historia y Ciencias Sociales, Facultad de Ciencias de la Educación Humanas y Tecnologías de la Universidad Nacional de Chimborazo (UNACH). Mediante una investigación bibliográfica descriptiva y una metodología sintética acompañada de la observación y entrevistas, dirigidas a autoridades, docentes y estudiantes, sobre la práctica intercultural, en ejes como segregación, igualdad y accesibilidad a la educación superior. En los resultados se explica de qué manera se podría promover una verdadera inclusión educativa, cultural, social, y sobre todo procurar una convivencia pacífica y solidaria que nos acerque más como personas a la diversidad cultural respetando el espacio geográfico, sin importar sus creencias, estilos de vidas, formas de pensar, vestido e idioma, para que los involucrados busquen estrategias de promover, en las aulas de clases, metodologías activas y cooperativas como el estudio de casos, donde los estudiantes puedan expresarse y comunicarse desde su propia identidad cultural.