COMHUMANITAS: REVISTA CIENTIFICA DE COMUNICACION//(VOL. 10, NUM. 2)
Volumen: 10, Numero: 2, Páginas: 81-98 pp.
This article investigates and verifies how the orientation of the mass media founded by Leonidas Proaño directed their journalistic proposals not only from the religious [educational, as has been argued, but used the social, political, trade union, action and development to relate life in the indigenous communities and slums of Ecuador and to seek transformation; its facet as a journalist is also evident. Mixed methodology was used: qualitative and quantitative, through the analysis and documentary review of the information and opinion contained in the pages of the forms (Excélsior, Ganitas de Trigo, El Cuadrilaero, Mensaje, Jatari Campesino and Jatari) and in the scripts of the radio programmes broadcast by ERPE and Promoción, between 1934 and 1984. 366 published-issued documents were recovered, analysed and interpreted. The observations were theorized using criteria of specialists in communication, journalism, sociology and mass media published in indexed books and journals based on international databases. The results indicated a prolific closeness with journalism, the proper handling of the forms of presentation of stories in the media and the acts of communication in which he obtained information to convert it into content.
Este artículo investiga y comprueba cómo la orientación de los medios de comunicación masiva fundados por Leonidas Proaño dirigió sus propuestas periodísticas no solo desde lo religioso ? educativo, como se ha argumentado, sino que utilizó lo social, político, sindical, acción y desarrollo para relatar la vida en las comunidades indígenas y barrios urbano marginales del Ecuador en procurar de la transformación; evidencia su faceta como periodista En el trabajo se empleó metodología de tipo mixta: cualitativa y cuantitativa, a través del análisis y la revisión documental de la información y opinión contenidas en las páginas de los impresos (Excélsior, Ganitas de Trigo, El Cuadrilátero, Mensaje, Jatari Campesino y Jatari) y en los guiones de los programas radiofónicos emitidos por ERPE y Promoción, entre 1934 y 1984. Se recuperaron, analizaron e interpretaron 366 documentos publicados-emitidos. Las observaciones fueron teorizadas utilizando criterios de especialistas en comunicación, periodismo, sociología y medios masivos publicados en libros y revistas indexadas que reposan en bases de datos internacionales. Los resultados advirtieron la cercanía del religioso con el periodismo, el adecuado manejo de las formas de presentación de las historias en la media y los actos de comunicación en los que obtuvo información para convertirla en contenidos.