KAIROS// (VOL. 1, NUM. 1)
Volumen: 1, Numero: 1, Páginas: 54-67 pp.
The objective is to analyze the communication processes of the Ecuadorian clubs: the Olmedo Sports Center and the Mushuc Runa Sporting Club. Primary data were collected through surveys aimed at internal and external audiences. The internal population all the officials of the clubs. The external population is the partners of both the clubs and the partners of the governments of the provinces of Chimborazo and Tungurahua (Ecuador). The results show a lack of communication strategy. It is concluded that the clubs have carried out isolated actions without planning. Finally, they propose guidelines for a strategic communication plan.
El objetivo es analizar los procesos de comunicación de dos clubes de futbol ecuatoriano: el Centro Deportivo Olmedo y el Mushuc Runa Sporting Club. Se colectaron datos primarios por medio de encuestas dirigidas a públicos internos y externos. La población interna son todos los funcionarios de los clubes. La población externa son los socios tanto de los clubes como los socios de los gremios de periodistas de las provincias de Chimborazo y Tungurahua (Ecuador). Los resultados evidencian una falta de estrategia de comunicación. Se concluye que los clubes han realizado acciones aisladas, pero sin planificación. Por último, se proponen unos lineamientos para un plan estratégico de comunicación.