PERTINENCIA ACADEMICA//(NUM. 6 MARZO)
Volumen: 1, Numero: 6, Páginas: 97-106 pp.
The purpose of this paper is to reveal the existing relationships between Inclusive Education and Emotional Education, from which the motivational state and self-esteem emerge as factors that drive the formative processes, for which the results of a formative research developed in the Educational Unit are retaken. "Dr. Misael Acosta Solís ", where 134 students of Basic General Education participated. The research was of bibliographic and field type, since it was carried out based on the data obtained in different bibliographical sources and through the collection of information through the survey technique and its instrument the structured questionnaire. The results show that Inclusive Education becomes a major problem at the time of its application, if the principles of emotional education are not taken into account in the use of work techniques and methods, forms of organization of the training process and In collaborative work, in this sense, their level of satisfaction and level of self-esteem are identified as risk factors in student behavior.
El propósito del presente trabajo es revelar las relaciones existentes entre Educación Inclusiva y Educación Emocional, de donde emerge el estado motivacional y la autoestima como factores que impulsan los procesos formativos, para lo cual se retoman los resultados de una investigación formativa desarrollada en la Unidad Educativa ?Dr. Misael Acosta Solís?, donde participaron 134 estudiantes de la Educación General Básica. La investigación fue de tipo bibliográfica y de campo, pues se realizó en base a los datos obtenidos en diferentes fuentes bibliográficas y a través de la recolección de información mediante la técnica de Encuesta y su instrumento el cuestionario estructurado. Los resultados evidencian que la Educación Inclusiva, se convierte en una gran problemática al momento de su aplicación, si no se tienen en cuenta los principios de la Educación emocional en el empleo de las técnicas y métodos de trabajo, formas de organización del proceso formativo y en el trabajo colaborativo, en este sentido se identifican como factores de riesgo en el comportamiento de los estudiantes su estado de satisfacción y nivel de autoestima.