TALENTOS REVISTA DE INVESTIGACION//(VOL. 6, NUM. 2)
Volumen: 6, Numero: 2, Páginas: 11-20 pp.
In the present study, the self-motivation indices towards a higher-level career are determined both in students of the rural sector and the urban sector with the purpose of solving the inconsistencies presented by the motivational strategies of the students prior to their admission to the university. the levels of emotional intelligence were identified, as a result a general deficit was obtained in the indicator "Automotivación" towards the continuity of studies in Higher Education. Based on the results obtained, relationships are established between self-motivation, family economic vulnerability, and the need for survival. The results show that families have educational implications in the self-motivation of their children towards the study of a university career, considering that in order to break these ties, higher quality education is required at all levels of education, especially in the upper middle.
En el presente estudio se determinan los índices de automotivación hacia una carrera de nivel superior tanto en estudiantes del sector rural como del sector urbano con el propósito de resolver las inconsistencias que presentan las estrategias motivacionales de los estudiantes de bachillerato previo a su ingreso a la universidad para ello se identificaron los niveles de inteligencia emocional, como resultado se obtuvo un déficit general en el indicador ?Automotivación? hacia la continuidad de estudios en la Educación Superior. Atendiendo a los resultados obtenidos, se establecen relaciones entre automotivación, vulnerabilidad económica familiar, y necesidad de supervivencia. Los resultados muestran que las familias tienen implicaciones educativas en la automotivación de sus hijos hacia el estudio de una carrera universitaria, considerándose que para romper con esas ataduras se requiere de una educación de mayor calidad en el Bachillerato.