PRISMA SOCIAL//(NUM. 27)
Volumen: 1, Numero: 27, Páginas: 1-19 pp.
The text analyzes in depth the case of the Tuntatacto community, a population that, in accordance with its ancestral culture, exercises Indigenous Justice processes on certain behaviors considered crimes within its territory. The analysis of this context through the existing legal framework, together with a series of interviews and the application of a questionnaire in the community itself, allow us to explore the various forms of application of Indigenous Justice as well as the elements that articulate it. The inconsistency taxonomy existing in the current regulatory framework is analyzed, making clear the collision of rights between indigenous justice and ordinary justice applied throughout the State. The work delves into the application and interpretation of the law and the interaction between these systems based on the need to provide training alternatives in legal justice. All this incardinated in a lack of social training that allows establishing guidelines for the defense of the principles of justice and respect for the culture of indigenous peoples in order to contribute to reach higher levels of social opportunities for citizens. Aspects not fully achieved due to exogenous elements with particular interests such as the exercise of actions of hegemonic domination, concentration of natural resources in their territories and linkage to poverty among others.
El texto analiza en profundidad el caso de la comunidad Tuntatacto, población que de acuerdo con su cultura ancestral ejerce procesos de justicia indígena sobre determinadas conductas consideradas delito dentro de su territorio. El análisis de este contexto a través del marco legal existente, junto a una serie de entrevistas y la aplicación de un cuestionario en la propia comunidad, permiten explorar las diversas formas de aplicación de la justicia indígena, así como los elementos que la articulan. Se analiza la taxonomía de incoherencias existente en el marco normativo vigente, dejando patente la colisión de derechos entre justicia indígena y justicia ordinaria aplicada en todo el Estado. El trabajo ahonda en la aplicación e interpretación de la ley y la interacción entre dichos sistemas partiendo de la necesidad de brindar alternativas de formación en materia de justicia jurídica. Todo ello incardinado en una falta de formación social que permita establecer directrices para la defensa de los principios de justicia y respeto de la cultura de los pueblos indígenas con la finalidad de contribuir a alcanzar niveles superiores de oportunidades sociales para los ciudadanos. Aspectos no logrados en su plenitud debido a elementos exógenos con intereses particulares como el ejercicio de acciones de dominación hegemónica, concentración de recursos naturales en sus territorios y vinculación a pobreza entre otros.