Regresar a Artículos Indexados
  • CIENCIA DIGITAL// (VOL. 3, NUM. 3.1)

    Volumen: 3, Numero: 31, Páginas: 5-18 pp.

    IDENTIFICACION DEL MODELO PEDAGOGICO - MATEMATICO EN LA PRACTICA DOCENTE

    Abstract

    We are all concerned about the low performance to students in the learning of mathematics. The student assessments at national and international level exposed profound deficiencies, taking as an antecedent that Ecuador failed in Mathematics in the international assessment of PISA (Program for International Student Assessment), for that reason, the present research aims to identify the pedagogical model that are employing teachers in the area of mathematics to impart their classes to students of Basic Education level higher. The type of research is descriptive, with a non-experimental research design. The population under study are teachers who work in the educational units of the Chambo district Riobamba. The techniques used to collect the data were: interview, observation and survey. The results obtained, it was concluded that, in the educational institutions designed for the study, some teachers privilege the explanation of algorithms based on learning stages or steps in the resolution of problems, without giving rise to what is most important: your comprehension, only should memorize steps, equations, or procedures, which corresponds to a traditional pedagogical model and behavioral therapy.


    Keywords


    Enseñanza, aprendizaje, matemática, docencia, pedagogía


    Resumen

    Todos estamos preocupados por el bajo desempeño que los estudiantes tienen en el aprendizaje de las matemáticas. Las evaluaciones de los estudiantes a nivel nacional e internacional exponen profundas deficiencias, teniendo como antecedente que Ecuador reprobó en Matemáticas en la evaluación internacional PISA (Programme For International Student Assessment), por tal motivo la presente investigación pretende identificar el modelo pedagógico que están empleando los docentes del área de Matemática al impartir sus clases a los estudiantes del nivel de Educación Básica Superior. El tipo de investigación es descriptivo, con un diseño de investigación no experimental. La población objeto de estudio son los docentes que laboran en las Unidades Educativas del distrito Chambo Riobamba. Las técnicas empleadas para la recolección de los datos fueron: entrevista, observación y encuesta. De los resultados obtenidos se concluye que, en las instituciones educativas destinadas para el estudio, algunos docentes privilegian la explicación de algoritmos basados en aprender etapas o pasos en la resolución de problemas, sin dar lugar a lo más importante: su comprensión, solo deben memorizar pasos, ecuaciones o procedimientos, lo que corresponde a un modelo pedagógico tradicional y conductista.


    Palabras Clave


    teaching, learning, mathematics, teaching, pedagogy





    Acceder