CIENCIAMATRIA// (VOL.5, NUM. 9)
Volumen: 5, Numero: 9, Páginas: 252-265 pp.
A poor assessment of the APGAR test at birth does not allow early prediction of learning difficulties related to the reading-writing process, hypoxia and asphyxiation, added to this the lack of stimulation during intrauterine life, births and caesarean sections poorly practiced, tobacco and alcohol consumption during pregnancy, the socio-cultural environment and the school; they are factors that influence the learning of reading. It is necessary for the obstetrician group to refer to early stimulation centers for the execution of therapies that help the child overcome learning difficulties, motor, sensory and adaptation problems. Together with a good human ? pedagogical management in the school, which will contribute to the integration of the student, as well as to motivate the learning, acquisition of reading habit as a means to learn for life, executing a quality inclusive education.
Una mala valoración del test de APGAR al momento del nacimiento, no permite predecir tempranamente las dificultades de aprendizaje relacionadas al proceso lecto-escritor, cuadros de hipoxia y asfixia, sumado a ello la falta de estimulación durante la vida intrauterina, partos y cesáreas mal practicados, consumo de tabaco y alcohol durante la gestación, el ambiente socio-cultural y la escuela; son factores que influyen en el aprendizaje de la lectura. Es necesario que el grupo obstetra derive a centros de estimulación temprana para la ejecución de terapias que ayuden al niño a superar dificultades de aprendizaje, problemas motores, sensoriales y de adaptación. Aunado a un buen manejo humano ? pedagógico en la escuela, lo cual permitirá contribuir en la integración del estudiante, así como de motivarse al aprendizaje, adquisición de hábito de lectura como medio para aprender para la vida, ejecutándose una educación inclusiva de calidad.