REVISTA KILLKANA SOCIALES// (VOL. 2, NUM. 3)
Volumen: 2, Numero: 3, Páginas: [10]p.
The present study, of communication type it has as aim: To determine the discursive elements used by Leonidas Proaño for the attainment of the social transformation. The applied methodology was of qualitative type; there used as technologies the qualitative interview and the analysis of content; the results visibilizaron the communicative and journalistic work, the interrelationship and interaction with his hearings, the effects of the messages, the categories and discursive used subcategories. Proaño, Ecuadoran bishop that, between 1954 and 1988 he led the processes of social change for the aborigens of the provinces of the central region; the communication and the journalism used as tools, from formal and informal spaces that strengthened the application of his method To see, To judge and To act, that was searching: The knowledge of his reality, the capture of conscience, the change of attitude and the resolution of the problems that were afflicting this group of persons, in the main illiterate and workers of the big household tasks. He was a speaker thanks to the permanent dialog, in different scenes that it had with the Ecuadoran aborigens.
El presente estudio, de tipo comunicacional tiene como objetivo: Determinar los elementos discursivos utilizados por Leonidas Proaño para la consecución de la transformación social. La metodología aplicada fue de tipo cualitativo; utilizó como técnicas la entrevista cualitativa y el análisis de contenido; los resultados visibilizaron el trabajo comunicativo y periodístico, la interrelación e interacción con sus audiencias, los efectos de los mensajes, las categorías y subcategorías discursivas utilizadas. Proaño, obispo ecuatoriano que, entre 1954 y 1988 lideró los procesos de cambio social para los indígenas de las provincias de la región central; utilizó como herramientas la comunicación y el periodismo, a partir de espacios formales e informales que fortalecieron la aplicación de su método Ver, Juzgar y Actuar, que buscaba: elconocimiento de su realidad, la toma de conciencia, el cambio de actitud y la resolución de los problemas que les aquejaban a este grupo de personas, en su mayoría analfabetos y trabajadores de las grandes haciendas. Fue interlocutor gracias al diálogo permanente, en distintos escenarios que tuvo con los indígenas ecuatorianos.