POLYPHONIA// (VOL. 3, NUM. 1)
Volumen: 3, Numero: 1, Páginas: 143-153 pp.
The interview with Dr. Genoveva Ponce Naranjo from the National University of Chimborazo (UNACH), integrates the cycle of interviews on critical thinking, social sciences and education conducted by the Center for Latin American Studies of Inclusive Education (CELEI). The conversation with the Ecuadorian researcher and writer, is mobilized by various areas and themes of thematization. In the opinion of the expert, literary education should be understood as an approach to aesthetics and not as an indoctrination based on works, authors and singular interpretative forms, legitimized within traditional and institutionalized academic structures. The teaching of reading and literature in the context of the multiplicity of differences ascribes to a more open conception in relation to the participation and involvement of the reader, suggests that literature can be read, analyzed, appreciated, valued, but cannot be taught. In relation to the institutionalization axis of children's and young people's literature, Ponce Naranjo explains that, as a research field in Latin America, it is linked to several factors concentrating on four: the way of teaching literature; the primacy of European works against a literary production of dispersed tradition or destined to oblivion; the disintegration of language and literature. The disintegration of language and literature must address the gap that has arisen, since studies have determined the interrelation between them based on the use of linguistic resources in discursive practice; but it is worth adding that infantile literature uses multiple paratextual resources, those that produce other representations and experiences, which have become part of the debate of new genres, of variations to established genres and have broadened the investigative panorama from the divergent. The interview concludes by identifying the political power of reading and its disruptive force of reality.
La entrevista efectuada a la Dra. Genoveva Ponce Naranjo académica de la Universidad Nacional de Chimborazo (UNACH), integra el ciclo de entrevistas sobre pensamiento crítico, Ciencias Sociales y Educación efectuadas por el Centro de Estudios Latinoamericanos de Educación Inclusiva (CELEI). La conversación con la investigadora y escritora ecuatoriana, se moviliza por variados ámbitos y ejes de tematización. A juicio de la experta, la educación literaria debe entenderse como un acercamiento a la estética y no como un adoctrinamiento a partir de obras, autores y formas interpretativas singulares, legitimadas al interior de las estructuras académicas tradicionales e institucionalizadas. La enseñanza de la lectura y la literatura en el contexto de la multiplicidad de diferencias adscribe a una concepción más abierta en relación a la participación e implicación del lector, sugiere que la literatura puede leerse, analizarse, apreciarse, valorarse, pero no puede enseñarse. En relación a los ejes de institucionalización de la literatura infantil y juvenil Ponce Naranjo explica que, como campo de investigación en Latinoamérica está vinculada a diversos factores ? concentrándose en cuatro: la manera de enseñar literatura; la primacía de las obras europeas frente a una producción literaria de tradición dispersa o destinada al olvido; la desintegración de la lengua y la literatura. La desintegración de la lengua y la literatura debe atenderse la brecha surgida, ya que estudios han determinado la interrelación entre ellas a partir del uso de recursos lingüísticos en la práctica discursiva; pero vale añadir que la literatura infantojuvenil utiliza múltiples recursos paratextuales, los que producen otras representaciones y experiencias, las que se han convertido en parte del debate de géneros nuevos, de variaciones a géneros establecidos y han ampliado el panorama investigativo desde lo divergente. La entrevista concluye identificando el poder político de la lectura y su fuerza disruptiva de la realidad.