EDUCARE//(VOL. 22, NUM. 3)
Volumen: 22, Numero: 3, Páginas: 55-77 pp.
In this research article, we discuss the evaluation of the vocational training of graduates of the Social communication career of the National University of Chimborazo in their work performance. The purpose is to analyze the relationship between the two edges, and to explain this relationship is part of the contributions of the theory on the variables of study. It is carried out under a qualitative and quantitative research approach; Two surveys were applied, one to the graduates and the other to the employers, as well as an interview to the teachers. The results showed that there is a direct relationship between the variables vocational training and job performance and that the level of employer satisfaction with respect to the job performance of graduates is 88 percent. However, they mention that there are specific skills of the profession that are important for graduates to develop to be competitive in the field of work.
En este artículo de investigación, se aborda la evaluación de la formación profesional de los titulados de la carrera de Comunicación Social de la Universidad Nacional de Chimborazo en su desempeño laboral. El propósito es analizar la relación existente entre ambas aristas, y para explicar esta relación se parte de los aportes de la teoría sobre las variables de estudio. Se realiza bajo un enfoque de investigación cuanti-cualitativo; se aplicaron dos encuestas, una a los titulados y otra a los empleadores, además de una entrevista a los docentes. Los resultados obtenidos revelaron que existe una relación directa entre las variables formación profesional y desempeño laboral y que el nivel de satisfacción de los empleadores con respecto al desempeño laboral de los graduados es del 88 por ciento. Sin embargo, mencionan que existen competencias específicas de la profesión que son importantes que los titulados desarrollen para que sean competitivos en el campo laboral.