Regresar a Artículos Indexados
  • ETIC@NET// (VOL. 19, NUM. 1)

    Volumen: 19, Numero: 1, Páginas: 26-45 pp.

    LAS OFERTAS ACADEMICAS DE EDUCACION A DISTANCIA PARA PERSONAS SORDAS

    Abstract

    In Ecuador, we see the need to introduce channels for the sign language leveling of deaf people with the support of alternative methodologies focused on inclusive, affective and social responsibility models. Analytical-synthetic, inductive-deductive, historical-logical and dialectical mitos were used. The databases were consulted: Google academic, Academic Search Complete, Lilacs and Scielo, using as key words ?Learning sign language?, in Spanish and English. The search made it possible to access published literature on the subject that included articles published in high impact scientific journals, research reports, monographs and book chapters, and surveys were also applied. The result was that the academic offers of higher education for deaf people are not relevant, considering as an alternative the virtual learning of the sign language to guarantee the continuity and culmination of studies of the deaf people in the universities, and the necessity of a Model of Bilingual Bicultural Education for the deaf community in Higher Education that responds to their training demands and where they are recognized as integral parts of a linguistic minority.


    Keywords


    Academic offer, deaf people, virtual learning, sign lenguaje


    Resumen

    En el Ecuador se vislumbra la necesidad de introducir vías para la nivelación en lengua de señas de las personas sordas, con apoyo de metodologías alternativas centradas en modelos inclusivos, afectivos, y de responsabilidad social. Se emplearon los métodos analíticos-sintéticos, inductivos-deductivos, histórico-lógicos y dialécticos. Se consultaron las bases de datos: Google academic, AcademicSearch Complete, Lilacs y Scielo, usando como palabras claves «Aprendizaje de lengua de señas», en español y en inglés. La búsqueda realizada permitió acceder a la literatura publicada sobre el tema, que incluyó artículos, informes de investigación, monografías y capítulos de libro. Como resultado se obtuvo que las ofertas académicas de educación superior para personas sordas no son pertinentes, considerándose como alternativa el aprendizaje virtual de la lengua de señas para garantizar la continuidad y culminación de estudios de las personas sordas en las universidades, y la necesidad de un modelo de Educación Bilingüe Bicultural para la comunidad sorda en la Educación Superior.


    Palabras Clave


    Oferta académica, personas sordas, aprendizaje virtual, lengua de señas





    Acceder