Regresar a Artículos Indexados
  • CIENCIA DIGITAL// (VOL. 3, NUM. 2.6)

    Volumen: 3, Numero: 26, Páginas: 274-298 pp.

    EL FEMICIDIO DE "DIANA DE IBARRA": TRATAMIENTO INFORMATIVO EN FACEBOOK EN ENERO DE 2019

    Abstract

    The present study is based on the methodology that is carried out in the scientific article "Informative information on feminicide in the media of digital media in March 2016: An approach to the current horizon from a gender perspective" by Cecilia Ananias and Karen Vergara, in which the errors committed by the media are classified, when publications on femicide are made. The information on the Facebook fan page of three newspapers in the city of Riobamba and two national newspapers on the femicide case of "Diana de Ibarra", which occurred on the night of January 19, 2019, is analyzed. the segment is indicated the study in the publications that were made between January 19 and 26, 2019, in the reference in the case in question and the analysis of 46 publications of the daily reports was made on Facebook. The investigation resulted in the page of fans make mistakes in terms of morbid and sensationalism, showing images and texts that are quite open in their goal of monopolizing attention. Another error that is commented is the lack of contextualization of the news and the communication by ethnic group, religion, social condition, sexuality or nationality, in the particular case of "Diana de Ibarra", due to the fact that the attacker was from Venezuela, what unleashed a wave of xenophobia in Ecuador that diverted attention from femicide itself as an act of violence against women.


    Keywords


    Communication, femicide, information, social networks, journalism, Facebook


    Resumen

    El presente estudio se basa en la metodología realizada en el artículo científico "Tratamiento informativo del feminicidio en los medios de comunicación digitales chilenos en marzo de 2016: Una aproximación al horizonte actual desde la perspectiva de género" de Cecilia Ananías y Karen Vergara, en el que se categorizan los errores que cometen los medios, cuando realizan publicaciones sobre femicidio. Se analiza la información de las fanpage de Facebook de tres diarios de la ciudad de Riobamba y dos diarios a nivel nacional sobre el caso de femicidio de "Diana de Ibarra", ocurrido la noche del 19 de enero de 2019, para lo cual se segmento el estudio en las publicaciones que se hicieron entre el 19 y el 26 de enero de 2019, en referencia al caso en cuestión y se realizó el análisis de 46 publicaciones de los mencionados diarios en Facebook.La investigación dio como resultado que las fanpage cometen errores en cuanto a morbo y sensacionalismo, mostrando imágenes y textos que resultan ser bastante abiertos en su objetivo de acaparar atención. Otro error que se comete es la falta de contextualización de la noticia y discriminación por etnia, religión, condición social, sexualidad o nacionalidad, en el caso particular de "Diana de Ibarra", por el hecho de que el atacante fuera venezolano, lo que desató una oleada de xenofobia en el Ecuador que desvió la atención del femicidio en si como un acto de violencia contra las mujeres.


    Palabras Clave


    Comunicación, femicidio, información, redes sociales, periodismo, Facebook





    Acceder