UNIANDES EPISTEME: REVISTA DE CIENCIA, TECNOLOGIA E INNOVACION// (VOL. 6, NUM. 2)
Volumen: 6, Numero: 2, Páginas: 194-2016 pp.
The purpose of this reflection is to build new paths for the application of the pedagogy of formative research from a transdisciplinary approach, since teaching centered on the teacher does not allow crossing the barriers towards an emancipation of knowledge, which is why the need arises to ecologies the knowledge and to be able to train professional, critical, democratic and ethical professionals. Within this reflection, transdisciplinarity is positioned as an epistemological methodology that will serve to generate and disseminate relevant knowledge, articulated and scientific knowledge, philosophical, ordinary, technical, artistic, religious, in order to create a new way of thinking within the vocational training.
El propósito de esta reflexión es construir nuevos caminos para la aplicación de la pedagogía de la investigación formativa desde un enfoque transdisciplinar, puesto que la enseñanza centrada en el docente no permite cruzar las barreras hacia una emancipación del conocimiento, por ello nace la necesidad de ecologizar los saberes y poder formar profesionales investigadores, críticos, democráticos y éticos. Dentro de esta reflexión, la transdisciplinariedad se posiciona como una metodología epistemológica que servirá para generar y difundir conocimientos pertinentes, articulados y saberes científico, filosóficos, ordinarios, técnicos, artísticos, religiosos, con la finalidad de crear una nueva forma de pensar dentro de la formación profesional.