TALENTOS: REVISTA DE INVESTIGACION// (VOL. 4, NUM. 2)
Volumen: 4, Numero: 2, Páginas: 23-32 pp.
A digital marketing management system was designed with the purpose of promoting the tourist activity of the Caluma canton, for this purpose a weighting of the portfolio of tourism products that was offered was made, identifying an optimum 56 percent for ecotourism and nature tourism. Identified the product/service it was analyzed other elements of the context in such a way that it allowed designing a system taking into consideration elements of online marketing as offline; the research approach was qualitative and quantitative, it was exploratory, descriptive and correlational. The data collection was obtained through the questionnaire, the interview guide and observation guide, the data processing was developed through Microsoft Excel while for the verification of the hypothesis, inferential statistics models were used in the free software R; Among the representative data obtained is 73 percent of respondents with a higher level of education and in the same percentage those who conduct tourism activities, these variables like others allowed to design an optimal digital marketing management system for the market segment defined based on your flagship product. The conclusions reached in this research is based on the management of structured digital marketing, structured, measurable in real time using technological and organic payment tools that allow senior management to make decisions in the scenarios that are have identified.
Se diseñó un sistema de gestión de marketing digital el cual tuvo como fin promover la actividad turística del cantón Caluma, para esto se hizo una ponderación de la cartera de productos turísticos que se oferta, identificando un 56 por ciento óptimo para ecoturismo y turismo de naturaleza. Identificado el producto/servicio se analizaron otros elementos del contexto de tal forma que permitió diseñar un sistema tomando en consideración elementos del marketing online como offline; el enfoque de investigación planteado fue cualitativo y cuantitativo, fue de tipo exploratoria, descriptiva y correlacional. La recolección de datos se obtuvo por medio del cuestionario, la guía de entrevista y guía de observación, el procesamiento de datos se lo desarrolló por medio de Microsoft Excel mientras que para la comprobación de la hipótesis se empleó modelos de estadística inferencial en el software libre R; entre los datos representativos obtenidos esta 73 por ciento de encuestados que con un nivel de instrucción superior y en el mismo porcentaje aquellos que realizan actividades turísticas, estas variables al igual que otras permitió diseñar un sistema de gestión de marketing digital óptimo para el segmento de mercado definido en función de su producto estrella. La conclusión a la que se llegó en esta investigación está fundamentada en la gestión del marketing digital planificada, estructurada, medible en tiempo real haciendo uso de herramientas tecnológicas de pago y orgánicas que le permita a la alta gerencia tomar las decisiones en los escenarios que se hayan identificado.