TRENDS IN NEUROSCIENCE AND EDUCATION// (VOL. 14)
Volumen: 14, Numero: 1, Páginas: 1-10 pp.
Summary Background: There is a paucity of research on the roles of non-declarative (implicit) learning linked to the striatum and declarative (explicit) learning associated with the medial temporal lobes as predictors of academic achievement. Methods: 120 psychology or engineering undergraduate students participated, completing various long-term memory tests. Results: There was a significant interaction between the groups (Psychology or Engineering) and the type of task (declarative or non-declarative): engineers performed better in declarative learning and psychologists in non-declarative learning. Furthermore, nondeclarative but nondeclarative learning scores were significant correlates of academic performance (r = 0.326, p < 0.05). Furthermore, competitive modulation (non-declarative learning activation together with declarative learning deactivation) was a significant predictor of future academic achievement in both psychology (r = 0.264, p < 0.05) and engineering (r = 0.300, p <0.00). 05) groups. Conclusions: The results confirm that these declarative and non-declarative systems interact competitively and that the scope of this competition may have implications for understanding educational achievement.
AntecedentesHay escasez de investigación sobre los roles del aprendizaje no declarativo (implícito) vinculado al cuerpo estriado y el aprendizaje declarativo (explícito) asociado con los lóbulos temporales medios como predictores del logro académico.MétodosLos participantes fueron 120 estudiantes de pregrado, de Psicología o Ingeniería, que completaron varias pruebas de memoria a largo plazo.ResultadosHubo una interacción significativa entre los grupos (Psicología o Ingeniería) y el tipo de tarea (declarativa o no declarativa): los ingenieros se desempeñaron mejor en el aprendizaje declarativo y los psicólogos en el aprendizaje no declarativo. Además, las puntuaciones de aprendizaje no declarativas pero no declarativas fueron correlatos significativos del rendimiento académico ( r? = 0,326, p? < 0,05). Además, la modulación competitiva (activación del aprendizaje no declarativo junto con la desactivación del aprendizaje declarativo) fue un predictor significativo del rendimiento académico futuro tanto en psicología ( r? = 0,264, p? < 0,05) como en ingeniería ( r? = 0,300, p? < 0,00). 05) grupos.ConclusionesLos resultados confirman que estos sistemas declarativos y no declarativos interactúan competitivamente y que el alcance de esta competencia puede tener implicaciones para comprender el logro educativo.