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  • TRENDS IN NEUROSCIENCE AND EDUCATION// (VOL. 14)

    Volumen: 14, Numero: 1, Páginas: 1-10 pp.

    MODULATION OF STRIATUM BASED NON-DECLARATIVE AND MEDIAL TEMPORAL LOBE BASED DECLARATIVE MEMORY PREDICTS ACADEMIC ACHIEVEMENT AT UNIVERSITY LEVEL

    Abstract

    Summary Background: There is a paucity of research on the roles of non-declarative (implicit) learning linked to the striatum and declarative (explicit) learning associated with the medial temporal lobes as predictors of academic achievement. Methods: 120 psychology or engineering undergraduate students participated, completing various long-term memory tests. Results: There was a significant interaction between the groups (Psychology or Engineering) and the type of task (declarative or non-declarative): engineers performed better in declarative learning and psychologists in non-declarative learning. Furthermore, nondeclarative but nondeclarative learning scores were significant correlates of academic performance (r = 0.326, p < 0.05). Furthermore, competitive modulation (non-declarative learning activation together with declarative learning deactivation) was a significant predictor of future academic achievement in both psychology (r = 0.264, p < 0.05) and engineering (r = 0.300, p <0.00). 05) groups. Conclusions: The results confirm that these declarative and non-declarative systems interact competitively and that the scope of this competition may have implications for understanding educational achievement.


    Keywords


    Academic performance; Basal ganglia; Higher education; Implicit memory; Long-term memory; Non-declarative memory.


    Resumen

    AntecedentesHay escasez de investigación sobre los roles del aprendizaje no declarativo (implícito) vinculado al cuerpo estriado y el aprendizaje declarativo (explícito) asociado con los lóbulos temporales medios como predictores del logro académico.MétodosLos participantes fueron 120 estudiantes de pregrado, de Psicología o Ingeniería, que completaron varias pruebas de memoria a largo plazo.ResultadosHubo una interacción significativa entre los grupos (Psicología o Ingeniería) y el tipo de tarea (declarativa o no declarativa): los ingenieros se desempeñaron mejor en el aprendizaje declarativo y los psicólogos en el aprendizaje no declarativo. Además, las puntuaciones de aprendizaje no declarativas pero no declarativas fueron correlatos significativos del rendimiento académico ( r? = 0,326, p? < 0,05). Además, la modulación competitiva (activación del aprendizaje no declarativo junto con la desactivación del aprendizaje declarativo) fue un predictor significativo del rendimiento académico futuro tanto en psicología ( r? = 0,264, p? < 0,05) como en ingeniería ( r? = 0,300, p? < 0,00). 05) grupos.ConclusionesLos resultados confirman que estos sistemas declarativos y no declarativos interactúan competitivamente y que el alcance de esta competencia puede tener implicaciones para comprender el logro educativo.


    Palabras Clave


    Rendimiento académico; Ganglios basales; Educación más alta; Memoria implícita; Memoria a largo plazo; Memoria no declarativa.





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