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  • INNOVA RESEARCH JOURNAL// (VOL. 3, NUM. 2.1)

    Volumen: 3, Numero: 2, Páginas: 100-110 pp.

    ESPECIFICACIONES METODOLOGICAS PARA EL DESEMPEÑO DOCENTE EN NIVELACION DE CARRERAS DE EDUCACION EN EL MARCO DEL MODELO PEDAGOGICO UNIVERSITARIO

    Abstract

    The objective of this research is to identify the methodologies applied by the teachers of leveling in Education Faculty, Humanities and Technology Sciences of the National University of Chimborazo, as well as the appreciation according these methodologies by the students. A questionnaire was elaborated with questions of the official curriculum; this is an instrument validated by experts and this was applied to teachers and also a sample to students. The finding shows that there is a correlation between the opinions of the two stakeholder groups consulted; however, the student criteria is less frequently used for these activities. As a consequence, a proposal of methodological specifications guided by the institutional pedagogical model is structured; this strategy after validation will enter piloting with a sample to teachers and students. The conclusion is that this methodology must follow the cycle of continuous improvement as a scientific theory, this guides the culture of academic research; in addition, methodologies must be constantly innovated.


    Keywords


    methodology, higher education, pedagogical model


    Resumen

    El objetivo del trabajo es identificar las metodologías aplicadas por docentes en nivelación de la Facultad de Ciencias de la Educación, Humanas y Tecnologías de la Universidad Nacional de Chimborazo, también la apreciación que de esas metodologías tienen los estudiantes. Se elaboró un cuestionario con interrogantes del currículo oficial; instrumento validado por expertos y aplicado a docentes y muestra de estudiantes. El hallazgo es que hay correlación entre las apreciaciones de los dos grupos de actores consultados; sin embargo, el criterio de estudiantes es de menor frecuencia de utilización de esas actividades. Como consecuencia se estructura una propuesta de especificaciones metodológicas guiadas por el modelo pedagógico institucional; estrategia que luego de la validación entrará en pilotaje con una muestra de docentes y estudiantes. La conclusión es que esta metodología debe cursar el ciclo de la mejora continua como teoría científica que guie la cultura del trabajo académico; además que las metodologías hay que innovar constantemente.


    Palabras Clave


    metodología, educación superior, modelo pedagógico





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