Regresar a Artículos Indexados
  • ESPACIOS//(VOL. 39, NUM 27)

    Volumen: 39, Numero: 27, Páginas: [18]p.

    LOGISTICA INTERNACIONAL COMO FACTOR DE COMPETITIVIDAD EN LAS EXPORTACIONES BOLIVIANAS

    Abstract

    The objective of the research is to identify the factors of the Logistics Performance Index that will generate competitive advantages for Bolivian exports. In Bolivia there are 451 companies that have export as an economic activity, and a survey is carried out to 189 companies. The tools used for the analysis of the data was the Analysis of Principal Components that allowed to know the position that Bolivia occupies with its exports in front of countries of South America; Subsequently, the Critic Method is applied, which determines the weight assigned to the attributes, and finally the Factorial Analysis of Correspondences, which identifies the perception that Bolivian exporters have of the attributes of the logistic performance index. Thus, obtaining competitive advantages is subject to various factors, punctuality in the delivery of products, basing their sales on trust and compliance with delivery deadlines.


    Keywords


    International logistics, competitiveness, exports, logistic performance index.


    Resumen

    El objetivo de la investigación es identificar los factores del Índice de Desempeño Logístico que permita generar ventajas competitivas para las exportaciones bolivianas, En Bolivia existen 451 empresas que tienen a la exportación como actividad económica, y se realiza una encuesta a 189 empresas. Las herramientas utilizadas para el análisis de los datos fue el Análisis de Componentes Principales que permitió conocer la posición que ocupa Bolivia con sus exportaciones frente a países de Sud América; posteriormente se aplica el Método Critico que determina el peso que le asignan a los atributos, y finalmente el Análisis Factorial de Correspondencias, que identifica la percepción que tienen los exportadores bolivianos respecto a los atributos del índice de desempeño logístico. Así, la obtención de ventajas competitivas está sujeto a diversos factores, la puntualidad en la entrega de los productos, basando sus ventas en la confianza y cumplimiento de plazos de entrega.


    Palabras Clave


    Logística internacional, competitividad, exportaciones, índice de desempeño logístico





    Acceder