REVISTA MEXICANA DE INVESTIGACION EDUCATIVA//(VOL. 23, NUM. 78)
Volumen: 23, Numero: 78, Páginas: [22]p.
The fundamental objective of this article is to present the impact of a combined strategy of cooperative learning plus information and communication technologies for impro- ving English language learning. Study participants were thirty-two students: sixteen from the intervention group and sixteen from the control group. All were level-three English language learners from the engineering department at Universidad Nacional de Chimborazo (Ecuador). The quasi-experimental analysis of pre-test, post-test, and control groups showed the development of four language skills: listening, reading, speaking, and writing in the two linguistic areas of grammar and vocabulary. The results analyzed by means of a Student?s t-test reveal that students improved their learning of the English language.
El objetivo primordial de este artículo es dar a conocer el impacto de una estrategiacombinada de aprendizaje cooperativo y tecnologías de la información y comunicaciónpara mejorar el aprendizaje del idioma inglés. La población de estudio la conforma-ron 32 estudiantes: 16 del grupo de intervención y 16 del de control, pertenecientesal tercer nivel de Inglés de la Facultad de Ingeniería de la Universidad Nacional deChimborazo (Ecuador). Por medio de un análisis cuasi experimental pre y post-test ygrupo control, se conoció el desarrollo de las cuatro destrezas de la lengua: escuchar,leer, hablar y escribir y las dos áreas lingüísticas: gramática y vocabulario. Los resul-tados analizados a través de la prueba T de Student evidencian que los estudiantesmejoraron el aprendizaje del idioma inglés.