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  • REVISTA CIENCIA DIGITAL//(VOL. 2, NUM 1)

    Volumen: 2, Numero: 1, Páginas: [14]p.

    ESTIMULACION TEMPRANA Y DESARROLLO PSICOMOTOR EN NIÑOS DE 4 A 5 AÑOS

    Abstract

    The early stimulation study considers a variety of actions, which have as a priority the development of children in their first years of life, and, likewise it provides an extensive range of activities, which affect in building of its live daily in society, which is evidenced in behavior. The human being is eminently social; therefore, it develops the interpersonal relationships with others where it acquires affective bonds as friendship, respect, attachment, among others. This study aims to show that if it is given at children early stimulation of quality, it will be achieved in the future optimal psychomotor development, which will be reflected in their physical and intellectual abilities, ensuring their proper development and relationship with society. This research was hypothetical - deductive, because from the problem statement was perceived by observing the reality of it, it was based on a theoretical framework, the formulation of the hypothesis, then conclusions and recommendations were developed. The girls and boys of Initial Education Center "Eloy Alfaro" were the study subjects, who were observed and then it was applied the early stimulation techniques and procedures, which will contribute to psychomotor development. Based on data analysis was obtained very important parameters, which allow more understanding of how early stimulation is a key factor in the social skills development in children in preschool age. It is concluded that the analysis and proper implementation of early stimulation techniques through motor games, application graphic-plastic techniques and pedagogical techniques (cognitive) allow the correct psychomotor development of the boys and girls from four to five years old.


    Keywords


    Early stimulation, psychomotor development, childhood, human development, children.


    Resumen

    La estimulación temprana considera variedad de acciones cuya prioridad es el desarrollo del niño en sus primeros años de vida y brinda una extensa gama de actividades que inciden en su desarrollo psicomotor. El ser humano es eminentemente social, por lo tanto, resuelve sus necesidades básicas en relación con los demás y es donde adquiere vínculos afectivos como amistad, respeto, apego, entre otros. El presente estudio demuestra que si otorgamos estimulación temprana de calidad obtendremos un óptimo desarrollo psicomotriz reflejado en habilidades físicas e intelectuales. Esta investigación tiene carácter hipotético ? deductivo, porque a partir del enunciado del problema y a través de la observación se percibió la realidad del mismo, se fundamentó en un marco teórico y planteamiento de la hipótesis para posteriormente elaborar conclusiones. Sujetos de estudio fueron las niñas y niños del Centro de Educación Inicial ?Eloy Alfaro? de la provincia de Chimborazo y a partir de la observación se procedió a la aplicación de técnicas y procedimientos de estimulación temprana que contribuyan al desarrollo psicomotor. Del análisis de datos se obtuvieron parámetros importantes que ratificaron a la estimulación temprana como factor fundamental en el desarrollo de habilidades sociales en los niños en edad pre escolar, concluyendo que el análisis y aplicación adecuada de técnicas de estimulación temprana a través de juegos motores, aplicación de técnicas grafo plásticas y técnicas pedagógicas permiten el correcto desarrollo psicomotriz de los infantes.


    Palabras Clave


    Estimulación temprana, desarrollo psicomotor, infancia, desarrollo humano, niños.





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