ATLANTE: CUADERNOS DE EDUCACION Y DESARROLLO
Volumen: 1, Numero: 1, Páginas: [15]p.
"INSTITUTIONAL DEVELOPMENT THROUGH THE IMPROVEMENT AND PROMOTION OF SERVICES OFFERED BY THE NATIONAL UNIVERSITY OF CHIMBORAZO" Poverty in Ecuador is the result of a long list of shortcomings such as poor access to production factors, basic social services for education, health and sanitation, and agricultural and non-agricultural employment opportunities; to the lack of insertion in the economic fabric and to a long historical exclusion for reasons of gender and ethnicity. According to the National Institute of Statistics and Censuses (INEC), in 2010 Ecuador registered 6.80% (Integrated System of Knowledge and Social Statistics of Ecuador, 2016) of illiteracy, that is, the Ecuadorian population that can not read or write . In a society like the present one that is characterized by the accumulated knowledge in the life of the individuals, in the social organization and in the economic activity, the universities have to face several steps to contribute to the increase of the productivity, by means of the diffusion of the knowledge and the transfer of technology to the productive sector; develop work in inter and multidisciplinary teams; improve the relevance of academic offers; increase scientific contributions and technological innovations; consolidate the practice of ethics and human values to achieve a true social transformation. Thus, the (Constitution of the Republic of Ecuador, 2008) in articles 26 and 28 states that education is a priority area of public policy and state investment, which responds to the public interest and not the service of individual interests and corporate.
La pobreza en Ecuador es el resultado de una larga lista de carencias como son el escaso acceso a los factores de producción, a los servicios sociales básicos de educación, salud y saneamiento, a oportunidades de empleo agrícola y no agrícola; a la falta de inserción en el tejido económico y a una larga exclusión histórica por razones de género y etnia. Según el Instituto Nacional de Estadísticas y Censos (INEC), en el año 2010 el Ecuador registró el 6.80% (Sistema Integrado de Conocimiento y Estadística Social del Ecuador , 2016) de analfabetismo, es decir, la población ecuatoriana que no saben leer ni escribir. En una sociedad como la actual que se caracteriza por el conocimiento acumulado en la vida de los individuos, en la organización social y en la actividad económica, las universidades tienen que enfrentar varios pasos para contribuir al incremento de la productividad, mediante la difusión del conocimiento y la transferencia de tecnología hacia el sector productivo; desarrollar el trabajo en equipos inter y multidisciplinarios; mejorar las pertinencias de las ofertas académicas; incrementar los aportes científicos e innovaciones tecnológicas; consolidar la práctica de la ética y de los valores humanos para lograr una verdadera transformación social.