REVISTA PUBLICANDO//(VOL.4, NUM. 13)
Volumen: 4, Numero: 13, Páginas: 101-110pp.
This work follows an economic project on cochineal cultivation in Riobamba and Latacunga jurisdiction, in 1792. The approach (although it did not materialize) came from the Society of Friends of Quito. Then the motivations, approach, debate and execution of the idea were explored, evidencing the voices of councilors and bishops in the process. So that, among other documents, this research is sustained by two key primary sources: the files found in the National Archive of Ecuador's History ANE (in Spanish), and the statutes of the Economic Society of the Friends of Quito. The methodology seeks to explore the discourses from their enunciation place, situating them in local and global time and space. Besides to do a normative exploration of the councilors? obligations and compare them with the historical events to explore their legitimacy of intervention in the project. Finally, it is concluded that the project had too many expectations, most of them were economic. However, the context in which it was executed - the Bourbon Reforms - was not adequate for its development. And also, the habitants of the communities did not know how to adapt to the list of instructions for the nopal cultivation and the cochineals care. This generated different explanations of the project interventionists, finding justifications of their failure in the inferiority and understanding of the indigenous people.
El presente trabajo realiza un seguimiento de un proyecto económico sobre el cultivo de cochinilla en los corregimientos de Riobamba y Latacunga en el año 1792. El planteamiento ?aunque no se concretó- provino de la Sociedad de Amigos de Quito. Entonces, se exploraron las motivaciones, planteamiento, debate y ejecución de la idea evidenciando las voces de corregidores y obispos en el proceso. De manera que, entre otros documentos, la investigación se nutre de dos fuentes primarias clave: los expedientes hallados en el Archivo Nacional de Historia del Ecuador ANE y los estatutos de la Sociedad Económica de los Amigos del País de Quito. La metodología busca explorar los discursos desde su lugar de enunciación situándolos en tiempo y espacio local y global. Además de realizar una exploración normativa sobre las obligaciones de los corregidores y compararlos con los acontecimientos históricos para explorar su legitimidad de intervención en el proyecto. Finalmente, se concluye que el proyecto tuvo demasiadas expectativas, la mayoría económicas. Sin embargo, el contexto en el que fue ejecutado ?las Reformas Borbónicas- no fue el adecuado para su desarrollo. Y asimismo, los habitantes de las comunidades no se supieron adaptar al pliego de instrucciones del cultivo del nopal y cuidado de las cochinillas. Esto generó distintas explicaciones de los interventores del proyecto, hallando justificaciones de su fracaso en la inferioridad y falta de entendimiento de los indígenas.