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  • ESPACIOS//VOL38(50)

    Volumen: 38, Numero: 50, Páginas: [26] p.

    APLICACION DEL ANALISIS FACTORIAL EN LA MEDICION DE LA CALIDAD DE LA TUTORIA ACADEMICA UNIVERSITARIA

    Abstract

    Mentoring is an activity developed widely in universities because it contributes to the achievement of educational quality and thus to the economic development of a country. The objective of the research is to determine if the quality of academic tutoring affects the reduction of student dropout and repetition based on the identification of the relevant factors that allow to measure the quality of academic tutoring in universities from the Application of the factorial model. The research is applied - empirical type, has a quantitative approach. Students of Accounting and Auditing, Commercial Engineering, Law, Economics and Communication of the Faculty of Political and Administrative Sciences of the National University of Chimborazo, Ecuador, are studied. Information is collected from a sample of 297 students from a population of 1866. The questionnaire was used with a Cronbrach index of 94.5%. The results of the research show that the use of tutoring by the student depends on the type of tutoring received by the teacher, students have a greater preference for individualized tutoring than for group and virtual tutorial measurable factors Which allow to determine the quality of academic tutoring are related to the function of tutoring, academic and professional tutorial action, tutoring contributes in reducing student dropout and repetition mainly and the quality of tutoring affects educational quality University


    Keywords


    Desertion, repetition, careers, factors, quality


    Resumen

    La tutoría es una actividad desarrollada ampliamente en las universidades porque contribuye en el logro de la calidad educativa y por ende en el desarrollo económico de un país. El objetivo de la investigación es determinar si la calidad de la tutoría académica incide en la reducción de la deserción y repitencia del estudiante en función de la identificación de los factores relevantes que permiten medir la calidad de la tutoría académica en las universidades a partir de la aplicación del modelo factorial. La investigación es de tipo aplicado ? empírico, tiene un enfoque cuantitativo. Se toma como caso de estudio estudiantes de las carreras de Contabilidad y Auditoría, Ingeniera Comercial, Derecho, Economía y Comunicación de la Facultad de Ciencias Políticas y Administrativas de la Universidad Nacional de Chimborazo del Ecuador. Se recoge información de una muestra de 297 estudiantes de una población de 1866. Se utiliza el cuestionario con un índice de Cronbrach de 94,5%. Los resultados de la investigación muestran que el uso de la tutoría por parte del estudiante depende del tipo de tutoría que recibe por parte del docente, los estudiantes tienen mayor preferencia por la tutoría individualizada que por la grupal y virtual, los factores medibles de la tutoría que permiten determinar la calidad de la tutoría académica están relacionados con la función de la tutoría, la acción tutorial académica y profesional, la tutoría contribuye en la reducción de la deserción y repitencia del estudiante principalmente y la calidad de la tutoría incide en la calidad educativa universitaria


    Palabras Clave


    Deserción, repitencia, carreras, factores, calidad





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