ESPACIOS//VOL38(45)
Volumen: 38, Numero: 45, Páginas: [20] p.
The paper presents the application of the Data Envelopment Analysis (DEA) method as a tool for the analysis of technical efficiency in the Autonomous Public Universities of the Plurinational State of Bolivia. The objective is to make a comparative analysis of the degree of university technical efficiency between the years 2014 and 2015 and to identify which variables are the causes. The research constitutes the first work of analysis of university efficiency. It is applied-empirical and causal. The population constitutes the total of autonomous universities belonging to the System of Bolivian Universities (11 universities), 123 faculties and 307 Races at the undergraduate degreel. The DEA model is applied by Careers related to an area of knowledge to find the indexes of technical efficiency and Linear Regression to identify its causes. The results show that university efficiency is related to the profile or specialization of autonomous universities; On average there is an increase in technical efficiency between 2014 and 2015; The causes for the efficiencies are explained significantly by the number of teachers, number of graduates, students, enrolled and administrative..
El artículo presenta la aplicación del método Análisis Envolvente de Datos (DEA) como una herramienta de análisis de la eficiencia técnica en las Universidades Públicas Autónomas del Estado Plurinacional de Bolivia. El objetivo es realizar un análisis comparativo del grado de eficiencia técnica universitaria entre los años 2014 y 2015 e identificar que variables son las causas. La investigación se constituye en el primer trabajo de análisis de eficiencia universitaria. Es de tipo aplicado- empírico y causal. La población constituyen el total de universidades autónomas pertenecientes al Sistema de Universidades Bolivianas (11 universidades), 123 facultades y 307 carreras a nivel licenciatura. Se aplica el modelo DEA por Carreras relacionadas a un área del conocimiento para encontrar los índices de eficiencia técnica y la Regresión lineal para identificar sus causas. Los resultados muestran que la eficiencia universitaria está relacionada con el perfil o especialización de las universidades autónomas; en promedio existe un incremento de la eficiencia técnica entre el año 2014 con relación al 2015 y; las causas para las eficiencias están explicadas significativamente por el número de docentes, cantidad de titulados, estudiantes, matriculados y administrativos.