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  • CHAKIÑAN. NUM.2

    Volumen: 1, Numero: 2, Páginas: 83-94 pp.

    MARCA GRAFICA CHAKIÑAN: PROPUESTA DESDE EL SISTEMA CO-CREATIVO O DISEÑO COLABORATIVO

    Abstract

    The nascent scientific journal of social sciences and humanities, Chakiñan, required a visual identifier that represents its identity, acquires notoriety among the academic community and manages to position itself in the context of indexed journals. To fulfill the aforementioned task, the collaborative design system was proposed, with the participation of eight students who took the subject of Andean Design in the period October 2016 - March 2017. Bruce Archer's project methodology was used in the development, which contemplates four phases : analytical, creative, formalization of the idea and executive phase. Among the conditioning factors, the need for the visual identifier to reflect the Andean worldview, use iconic signs and pertinent features of one or several cultures of South America, object of study of the subject, was contemplated. The article is a chronicle of the co-creative work process, whose main result is the conceptual philosophical foundation and description of the symbology of the Chakiñan brand. In conclusion, the advantages of the collaborative design system are addressed as opposed to the classic competitive system.


    Keywords


    chakiñan, co-creation, collaborative design, corporate brand


    Resumen

    La naciente revista científica de ciencias sociales y humanidades, Chakiñan, requería una identificador visual que represente su identidad, adquiera notoriedad entre la comunidad académica y logre posicionarse en el contexto de las revistas indexadas. Para cumplir la citada tarea se propuso el sistema de diseño colaborativo, con la participación de ocho estudiantes que cursaron la asignatura de Diseño Andino en el periodo octubre 2016 - marzo 2017. En el desarrollo se empleó la metodología proyectual de Bruce Archer que contempla cuatro fases: analítica, creativa, formalización de la idea y fase ejecutiva. Entre las condicionantes se contempló la necesidad que, el identificador visual refleje la cosmovisión andina, utilice signos icónicos y rasgos pertinentes de una o varias culturas de Sudamérica, objeto de estudio de la asignatura. El artículo es una crónica del proceso de trabajo co-creativo, cuyo principal resultado es la fundamentación filosófica conceptual y descripción de la simbología de la marca Chakiñan. A manera de conclusión se abordan las ventajas del sistema de diseño colaborativo en oposición al clásico sistema competitivo.


    Palabras Clave


    chakiñan, co-creación, diseño colaborativo, marca corporativa





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