Regresar a Artículos Indexados
  • REVISTA LUZ

    Volumen: 1, Numero: 4, Páginas: [15] p.

    DISEÑO ESTRATEGICO PARA LA IMPLEMENTACION DEL LABORATORIO PEDAGOGICO DE CIENCIAS SOCIALES

    Abstract

    This article corresponds to the second stage of the investigation developed on the subject of implementation and evaluation of the efficacy of pedagogic laboratory in social sciences (LPSC), developed in the city of Riobamba, province Chimborazo, Ecuador -. Once right now the theoretical frame was based in previous article, it is imposed to explicit the designing focus itself, assuming strategies in accordance to the pedagogic and, psychsociological context. Once this investigation was put forward like combination of the qualitative and quantitative scientific fields, it develops the methods of case study, abstract- logician method, dialectic contradictions method, analysis and synthesis method, validation of assumptions and hypothesis method, consulting of expert method. The novelty lies in the adaptation to the context from subject of study to the heuristic of discovery and maintenance and conservation of the learning memory by the student, studying the pedagogic prevailing paradigm and once ethnologic and sociological variables was joined of the investigated specific field. Making simple the previous designing of six steps its implementation, are understood from different perspectives


    Keywords


    modelling; pedagogic models; pedagogic laboratory of social sciences; developing learning


    Resumen

    Este artículo corresponde a la segunda etapa de lainvestigación desarrollada en materia de diseño yevaluación de la eficacia del Laboratorio Pedagógico enCiencias Sociales (LPSC), en la ciudad de Riobamba,provincia Chimborazo, Ecuador. Ya fundamentado el marcoteórico en artículo previo, se impone explicitar el enfoquede diseño, asumiendo estrategias acorde al contextopedagógico, psicosociológico. Planteada esta investigacióncomo combinación del enfoque cualitativo y cuantitativocientífico, desarrolla los métodos de estudio de caso, lógicoabstracto, contradicciones dialécticas, análisis-síntesis,validación de presupuestos e hipótesis, métodos deexpertos. La novedad radica en la adaptación al contexto deasignatura a la heurística del descubrimiento ymantenimiento y conservación de la memoria delaprendizaje por el estudiante, estudiando el paradigmapedagógico imperante y unido a variables etnológicas ysociológicas del campo de aplicación investigado.Simplificando el diseño de seis pasos previo a suimplementación, se explican estos desde diferentesperspectivas.


    Palabras Clave


    modelación; modelos pedagógicos, laboratorio pedagógico de ciencias sociales; aprendizaje desarrollador





    Acceder