REVISTA CUBANA DE REUMATOLOGIA//VOL19(1)
Volumen: 19, Numero: 1, Páginas: 41-49 pp.
The systematic application of inter and transdisciplinarity must be inherent in contemporary pedagogical practices in higher education. Objective: to present a methodology that can be applied for using reading comprehension in the promotion of the inter and transdisciplinary relationship between the English and Rheumatology subjects. Method: in September 2016 a methodology was designed that aimed to guide the inter and transdisciplinary relationship between rheumatology and English, based on the development of reading comprehension skills in English language for Rheumatology postgraduate students. The methodology was extracted from the authors? practical experiences in the teaching of English with specific purposes and a wide bibliographical revision. Several texts were taken as models for the design of the task. For the general conception of the interdisciplinary didactic structure, López? model was taken as reference. Results: the methodology is developed in four stages - definition of the didactic structure inter and transdisciplinary, prior to reading, reading, after reading - and 12 phases. General methodological guidelines to apply the methodology are included. Conclusions: one of the greatest challenges lies in the development of appropriate teaching materials for the orientation and development of student activity. These problems point to the need to continue designing inter and transdisciplinary methodologies, which pose problematic situations in the context of inter and transdisciplinary relationships, generating the greatest possible number of student intersubject transfers. To all of which this work contributes in some measure, firstly exposing a methodology, composed of four stages and 12 phases, that can be used for the use of the reading comprehension in the promotion of the inter and transdisciplinary relation between the subjects English and rheumatology.
La aplicación sistemática de la inter y transdisciplinariedad debe ser inherente a las prácticas pedagógicas contemporáneas en la enseñanza superior. Objetivo: presentar una metodología que puede emplearse para el uso de la comprensión lectora en el fomento de la relación inter y transdisciplinar entre las materias inglés y reumatología. Métodos: en septiembre del año 2016 se diseñó una metodología que tuvo como propósito orientar la relación inter y transdisciplinar entre la Reumatología y el inglés, con base en el desarrollo de habilidades de comprensión lectora en idioma inglés para estudiantes de posgrado de Reumatología. La metodología se extrajo de las experiencias prácticas de los autores en la enseñanza del inglés con propósitos específicos y una amplia revisión bibliográfica. Se tomaron como modelos varios textos para el diseño de la tarea. Para la concepción general de la estructura didáctica interdisciplinaria se tomó como referencia el modelo de López. Resultados: la metodología se desarrolla en cuatro etapas- definición de la estructura didáctica inter y transdisciplinaria, previa a la lectura, de lectura, posterior a la lectura y 12 fases. Se incluyen orientaciones metodológicas generales para aplicar la metodología. Conclusiones: uno de los mayores desafíos reside en la elaboración de los materiales docentes apropiados para la orientación y desarrollo de la actividad de los estudiantes. Estos problemas apuntan hacia la necesidad de continuar diseñando metodologías inter y transdisciplinares, que planteen situaciones problémicas en el contexto de las relaciones inter y transdisciplinares, generando la mayor cantidad posible de transferencias intermaterias por parte de los estudiantes. A todo lo cual contribuye en alguna medida este trabajo, en el cual se expusouna metodología, compuesta por cuatro etapas y 12 fases,que puede emplearse para el uso de la comprensión lectora en el fomento de la relación inter y transdisciplinar entre las materias inglés y reumatología.