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  • ESPACIOS//VOL38(20)

    Volumen: 38, Numero: 20, Páginas: [11] p.

    LA REFORMA EDUCATIVA Y SU IMPACTO EN EL CLIMA ORGANIZACIONAL Y LABORAL EN LA EDUCACION BASICA ESCOLARIZADA EN ECUADOR

    Abstract

    This research measures the impact generated by the Organic Law of Intercultural Education and its Regulations on the organizational and labor climate in Ecuador mid-level school units. The research is both, applied and empirical; therefore, a factorial analysis is being used, identifying factors related to work climate, having ? as well ? a linear regression to explain the effects of under-study variables. Research results show that teachers? labor satisfaction is shaped by organizational and labor climate conditions. Educational policies reform and enforcement ? also ? impact on teachers? organizational climate. Having an appropriate organizational climate results from the combination of different factors, such as, motivation, communication, labor conditions, leadership, social climate, remuneration, individual and participatory management. Thus, Law enforcement did not have a positive impact in teachers? labor climate, hindering labor satisfaction.


    Keywords


    Work performance, labor satisfaction, education, organization.


    Resumen

    La investigación mide el impacto de la Ley Orgánica de Educación Intercultural y su Reglamento en el clima organizacional y laboral en las unidades educativas de nivel medio de Ecuador. La investigación es de tipo aplicado y empírico, por lo que, se aplica el análisis factorial, que identifica los factores relacionados al clima laboral; y por otra parte, una regresión lineal para explicar los efectos de las variables estudiadas. Los resultados de la investigación demuestran que la satisfacción laboral del Profesor viene determinada por las condiciones del clima organizacional y el clima laboral; así también, las reformas y aplicación de políticas educativas inciden en el clima organizacional de los Profesores, y finalmente, un adecuado clima organizacional depende de factores como, la motivación, comunicación, condiciones de trabajo, liderazgo, clima social, remuneración, gestión individual, gestión participativa. Así, la aplicación de la Ley tuvo un impacto poco favorable en el clima laboral de los docentes reflejado en la satisfacción laboral.


    Palabras Clave


    Desempeño laboral, Satisfacción laboral, Educación, Organización





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