REVISTA EUGENIO ESPEJO-REE//(VOL 8 NUM 2)
Volumen: 8, Numero: 2, Páginas: PP. 11-16
The fundamental purpose of learning a language is communication; in order to achieve it, it is necessary to develop one of its most important elements, which is oral interaction in pairs and in groups. The overall aim of this research was to apply the cooperative learning method to the entire study population conformed by the second level students of the Language Center of the Health Sciences Faculty, to develop in this the oral interaction in the English language. The sample was chosen based on a random sampling, conformed by the members of Group ?E? of the Physical and Sport Therapy Major. A quasi-experimental study, in which a test based on the international exam of Cambridge University Press was applied; as well as observation, and survey was also used. The pedagogic intervention was carried out through five techniques adapted to the English learning process. The results reflected an improvement in the level of oral interaction in English. Through the observation record applied during the pedagogic intervention, motivation was denoted to interact in a cooperative atmosphere. In the same way, the survey evidenced that the level of the participants? satisfaction reflected a high percentage as for clarity of objectives, organization level, motivation, achievements, empathy level and practice of English. It the possible incorporation of this kind of learning to the study of English as a foreign language was proposed.
El propósito fundamental de aprender un idioma es la comunicación; para lograrlo resulta necesario desarrollar uno de sus elementos más importantes: la interacción oral en parejas y en grupos. El objetivo de la investigación fue aplicar el método de aprendizaje cooperativo a la totalidad de la población en estudio, conformada por los estudiantes del segundo nivel del Centro de Idiomas de la Facultad de Ciencias de la Salud, para desarrollar en estos la interacción oral en el idioma Inglés. La muestra se escogió siguiendo un muestreo no probabilístico, y quedó conformada por los integrantes del paralelo ?E?, de la Carrera de Terapia Física y Deportiva. Se realizó un estudio cuasi experimental, en el que se aplicó un test basado en el examen internacional de Cambridge University Press; así como se utilizó la observación y la encuesta. La intervención pedagógica se realizó a través de cinco técnicas adaptadas al proceso de aprendizaje del inglés. Los resultados reflejaron una mejoría en el nivel de interacción oral en inglés. A través de la ficha de observación aplicada durante la intervención pedagógica se notó motivación a interactuar en un ambiente cooperativo. De igual manera, la encuesta evidenció que el nivel de satisfacción de los participantes reflejó un porcentaje alto en cuanto a claridad de objetivos, nivel de organización, motivación, logros alcanzados, nivel de empatía y práctica del inglés. Se propuso que este tipo de aprendizaje sea incorporado al estudio del inglés como idioma extranjero.