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  • REVISTA EUGENIO ESPEJO-REE//(VOL 9 NUM 1)

    Volumen: 9, Numero: 1, Páginas: PP. 43-52

    LA OPERACION CESAREA EN EL HOSPITAL GENERAL DOCENTE DE SAGUA LA GRANDE

    Abstract

    The application of statistics to scientific research is a crosscutting issue in vocational training. It is an indispensable tool for carrying out the work of undergraduate and graduate degree and consequently favors the scope of indicators of educational quality in higher education institutions. The study focused on determining the level of knowledge on statistics and its implementation, have the final level students and graduates of the School of Biochemistry and Pharmacy, belonging to the Faculty of the Polytechnic School of Chimborazo. Following a non-probability sampling, the sample was composed of 30 individuals who voluntarily participated in the study, which was developed during the period from March to August 2015 was used as an electronic measuring instrument test, composed of fifteen questions, the fourteen which allowed quantify the level of knowledge possessed by respondents and a question explored when students were enrolled in the course of Statistics. The results show that in eleven of the fourteen questions raised, the students get a success rate lower than 40%, to a level of knowledge considered as ?Wrong?. The investigation proved to have insufficient command of the basic concepts of descriptive and inferential statistics such as population, universe, sample, probabilities and applying formulas, which enable them to perform their jobs properly titling.


    Keywords


    research, Statistics, knowledge level.


    Resumen

    La aplicación de la estadística a la investigación científica constituye un eje transversal en la formación profesional. La misma es una herramienta indispensable para la realización de los trabajos de titulación de grado y postgrado y consecuentemente favorece el alcance de indicadores de calidad educativa en instituciones de educación superior. El estudio realizado se centró en determinar el nivel de conocimientos que sobre la estadística y su aplicación, poseen los estudiantes del último nivel y los egresados de la Escuela de Bioquí- mica y Farmacia, pertenecientes a la Facultad de Ciencias de la Escuela Superior Politécnica de Chimborazo. Siguiendo un muestreo no probabilístico, la muestra quedó conformada por 30 individuos que participaron voluntariamente en el estudio, desarrollado durante el periodo marzo-agosto de 2015. Se utilizó como instrumento de medición un test electrónico, compuesto por 15 preguntas, de las cuales 14 permitieron cuantificar el nivel de conocimientos que poseen los entrevistados y una exploró el momento en que los estudiantes cursaron la asignatura de Estadística. Los resultados reflejan que en 11 de las 14 interrogantes planteadas, los estudiantes obtienen un porcentaje de acierto menor al 40%, para un nivel de conocimientos considerado como ?Mal?. Los investigados demostraron tener insuficiente dominio de los conceptos básicos de estadística descriptiva e inferencial, tales como población, universo, muestras, probabilidades y aplicación de fórmulas, los que les permitan realizar de forma correcta sus trabajos de titulación


    Palabras Clave


    investigación, Estadística, nivel de conocimientos.





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