REVISTA CUBANA DE EDUCACION MEDICA SUPERIOR//(VOL 31 NUM 1)
Volumen: 31, Numero: 1, Páginas: [14] P.
Introduction: Fidel Castro's educative thinking for building values in health professionals constitutes a priceless tool for those who practice the lovely work of educating. Objectives: To carry out an approach to Fidel Castro Ruz's educative thinking, highlighting the ideas inscribed in his work as a builder of internationalist values in the health professionals. Methods: As methods of greater protagonism to carry out this research we should highlight the logical-historical, the analytic-synthetic and the systematization. The systematization axis established was: the educative ideas about internationalism as a human value. In this area, Fidel Castro's educative thinking is contained in the period from 1959 to 2009, his study as a guide for subsequent analysis was key guidelines in the research development. We identified 37 statements concerning internationalism in health, which were categorized and ranked according to their educative value. Later, 19 essential ideas were selected. Finally, 13 integrating theoretical nucleuses were drawn up to form an educative agenda for building internationalist values in the health professionals. Conclusions: Fidel Castro's educative thinking on internationalism has been systematized and constitutes a methodological, regulatory and normative foundation in the context of building values in the health professionals.
Introducción: el pensamiento educativo de Fidel Castro en la formación de valores de los profesionales de la salud, constituye una herramienta inestimable para quienes desempeñan la noble labor de educar. Objetivos: realizar una aproximación al pensamiento educativo de Fidel Castro Ruz, resaltando las ideas inscritas en su obra como formador de valores internacionalistas en los profesionales de la salud. Métodos: como métodos de mayor protagonismo para la realización de la investigación se resaltan el histórico-lógico, el analítico-sintético y la sistematización. El eje de sistematización establecido fue: las ideas educativas sobre el internacionalismo como valor humano. En esta arista se inscribe el pensamiento educativo de Fidel Castro en el período comprendido entre 1959 hasta el 2009, su estudio como brújula para el posterior análisis constituyó un lineamiento clave en el desarrollo de la investigación. Se identificaron 37 pronunciamientos relacionados con el internacionalismo en salud, los cuales fueron categorizados y jerarquizados atendiendo a su valor educativo; posterior se seleccionaron 19 ideas esenciales y por último se extrajeron 13 núcleos teóricos integradores que conformarían una agenda educativa para la formación de valores internacionalistas en los profesionales de la salud. Conclusiones: el pensamiento educativo de Fidel Castro sobre el internacionalismo ha sido objeto de sistematización y constituye un fundamento metodológico, regulador y normativo en el contexto de la formación de valores en profesionales de la salud.